2D - minerale pigmenten op paneel

Graag laat ik me inspireren door het materiaal. De minerale pigmenten hebben prachtige kleuren. Ook in het gebruik blijken ze elk een eigen karakter te hebben.

2D - potlood kruis

Als ik na jaren weer een atelier heb, is de drang om nieuw werk te maken groot. Maar met welk materiaal? Naarmate de zoektocht langer duurt, neemt de spanning toe.

Dat potlood mij tenslotte pakt is nieuw en verrassend.
De samengebalde energie komt vrij in een eindeloze herhaling van beheerste krachtige lijnen.
Een ‘spelregel’ is dat de meer dan 1100 lijnen die ik uit de losse hand neerzet, elkaar niet mogen kruisen. Het resultaat is een leeg kruis.

2D - potlood U-vorm

Het werken met potlood is heel prettig. In de open U-vorm komt stilte goed tot uitdrukking, de tekening lost als het ware op in het niets. De variant met 2 lagen papier, versterkt het ingetogen karakter.

Zuiver bladgoud (24k) op washi

Het bladgoud fascineerde me, maar wat ermee te doen? Pas bij het zien van dit Japanse papier – washi –  met zijn geprononceerde vezels, wist ik het, één zo’n vezel hiermee bedekken!

Vroeger werk: acrylverf op papier

De titel van deze serie is: de rijkdom en de gelaagdheid van de stilte, naar analogie van de stilte in het bos: hoe langer je luistert, hoe meer je hoort. Hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet.

Met grote kracht heb ik tientallen extreem dunne lagen transparante acrylverf aangebracht, meestal 20-30 lagen. Zo dun, dat de eerste laag nog door de laatste heen schijnt.

Vroeger werk: Japanse inkt op papier